متدولوژی زندگی برتر

کویر سرنوشت دریایی است که به آفتاب دل بست...

یک روانشناس گفت: اعلام چنین اخباری باعث افزایش فساد و آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

مصطفی فروتن، روانشناس در گفتگو با  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: وقتی چنین آماری از 2.5 برابر بودن دختران ازدواج نکرده نسبت به پسران اعلام می‌شود این موضوع باعث تخریب روانی دختران در جامعه می‌شود.
وی ادامه داد: این خبر باعث شد که برخی دختران با این تفکر که ممکن است در آینده موقعیت و شرایط ازدواج برایشان پیش نیاید، بدون تفکر به خواستگارهایی که چندان شایستگی ازدواج نداشتند پاسخ مثبت دادند. 
این روانشناس اذعان داشت: با اعلام این خبر برخی از دختران در ناامنی، دلهره و فضای روانی تشنج قرار گرفتند و گاهی پسران با سو استفاده از این موضوع، با سرکوفت دختران اقدام به فریب دادن آن‌ها می‌کنند.
 
فروتن در پایان تاکید کرد: اعلام برخی آمارها احساس خوشایندی در جامعه ایجاد نمی‌کند و شایسته است قبل از اعلام هرگونه آماری تبعات آن در فضای جامعه سنجیده شود زیرا چنین اخباری نه تنها فوایدی به بار نمی‌آورد بلکه گاهی باعث افزایش فساد و آسیب‌های اجتماعی نیز می‌شود.

آدرس خبر :‌http://www.lahzebelahze.ir/source/1904253/%D9%BE%D8%B3-%D9%84%D8%B1%D8%B2%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DB%8C%DA%A9-%D8%AE%D8%A8%D8%B1

نوشته شده در دوشنبه ٢۳ تیر ۱۳٩۳ساعت ٥:۱٦ ‎ق.ظ توسط نام آوران نظرات ()

تحلیل شوک
 مصطفی فروتن- روانشناس

انسان موجودی اجتماعی است که در زندگی نیازمند ارتباط با دیگران است. هر یک از جوامع انسانی با توجه به خرده فرهنگ‌های موجود، گستره دوستی‌ها را به گونه‌ای خاص تعریف می‌کند.

در جامعه‌ای مانند جامعه اسلامی ما دوستی‌ها فقط در برقراری ارتباط با جنس موافق تعریف می‌شود و بسیاری از خانواده‌ها هنگامی که می‌فهمند دختر یا پسرشان برای دوستی، شخصی همجنس‌خود را انتخاب  کرده به راحتی این دوستی را تأیید می‌کنند و نفس راحتی هم می‌کشند که فرزندشان از تبعات دوستی با جنس مخالف در امان است.
این در حالی است که بسیار دیده شده برخی دوستان همجنس‌ فرزند، افراد صالحی نیستند و دوستی با آن‌ها آغاز راه ورود به دنیای بزهکاری یا بزه‌دیدگی است.
در جامعه امروزی پیدا کردن دوست، همراه و هم مسیر مناسب قدری سخت‌تر از گذشته شده زیرا دوستی‌ها براساس نیازها شکل می‌گیرد و تعریف درستی از دوستی وجود ندارد. در حقیقت خانواده‌ها به‌دلیل نداشتن تعریف درستی از دوستی و دوست‌یابی نمی‌توانند راه‌های دوست‌یابی درست و ملاک‌های انتخاب دوست را به فرزندانشان منتقل کنند.
برای مثال فرزند آن‌ها در یک محیط درسی مانند مدرسه برای یک پروژه درسی با چند تن از همکلاسی‌ها در یک گروه قرار می‌گیرد که این ارتباط درسی پس‌از مدتی به دوستی هم تبدیل می‌شود. در حالی که ممکن است در بین آن‌ها فرد ناشایستی از نظراخلاقی یا اعتقادی وجود داشته باشد و هر چند موقعیت علمی او خوب باشد باز هم زمینه آسیب‌دیدگی همکلاسی‌هایش را مهیا کند.از سوی دیگر خانواده‌ها با رفتارهای خود نه تنها دوستی را به فرزند خود آموزش نمی‌دهند بلکه انزوا و گوشه‌گیری را برای آن‌ها نهادینه می‌کنند.
برای مثال در گذشته مادر برای تغذیه فرزندش در مدرسه چند لقمه نان و پنیر درست می‌کرد و به او می‌گفت خوراکی‌هایش را به همراه دوستانش بخورد اما امروزه پدر و مادرها گران‌ترین خوراکی‌ها را برای فرزندانشان می‌خرند و به او تأکید می‌کنند به تنهایی از آن استفاده کند و این خود آموزش انزوا و تنهایی به کودک است.
بنابراین خانواده‌ها باید با پرهیز از افراط و تفریط و رعایت شئونات فردی در خانواده، معیارها و ملاک‌های دوست‌یابی را به فرزند خود آموزش دهند. پدر و مادری که ادبیات کلامی و رفتاری نامناسبی دارند تداعی‌کننده این موضوع هستند که چرا آسیب را در خارج از خانواده و در میان دوستان پیگیری می‌کنیم، در حالی که منشأ آسیب در خانه و در میان اعضای خانواده است. بنابراین والدینی که اساساً آموزش ندیده‌اند و فرزندپروری مثبت را نمی‌شناسند چگونه می‌توانند فرزند شایسته‌ای را تربیت کنند. پس می‌توان گفت آموختن والدین و آموزش به فرزندان بسیار مهم است. نکته مهم دیگر این است که واقعاً با بچه‌ها دوست باشیم. دوستی بهترین راه برای کسب یک نتیجه مثبت اخلاقی است.
اما از سوی دیگر جوان‌ها و نوجوان‌ها خودشان هم به‌عنوان یک انسان باید به‌دنبال آموزش و کسب مهارت‌های زندگی بروند. آن‌ها باید برای زندگی بهتر قدم بردارند و همیشه منتظر کمک والدین نباشند و سرانجام سیاستگذاران و نهادهای حاکمیتی وظیفه تعلیم و آموزش بخصوص از طریق آموزش‌و پرورش که نهاد رسمی آموزش در کشور است را برعهده دارند.

روزنامه ایران، شماره 5692 به تاریخ 21/4/93، صفحه 12

http://www.magiran.com/npview.asp?ID=2987097

نوشته شده در یکشنبه ٢٢ تیر ۱۳٩۳ساعت ٢:٥۳ ‎ب.ظ توسط نام آوران نظرات ()

ازدواج در تجردگرایی جوانان رنگ می بازد

خبرگزاری شبستان: روان‌شناس، مدرس و محقق علوم رفتاری با اشاره به عوامل تجردگرایی جوانان تاکید کرد: ایجاد زیرساخت‌های مناسب و فرهنگ‌سازی از مهم‌ترین عوامل سازنده در تشویق و ترغیب جوانان به تشکیل خانواده است.

 

مصطفی فروتن، روان‌شناس، مدرس و محقق علوم رفتاری در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار اجتماعی شبستان با اشاره به عوامل تجردگرایی، گفت: تجردگرایی به معنای عدم تمایل به ازدواج نیست و در مواقعی شرایطی ایجاد می‌شود که دختر و پسر جوان مجبور هستند مجرد باقی بمانند.

 وی با بیان اینکه نباید تصور کنیم همه جوانان مجرد دوست دارند در این شرایط باقی بمانند، خاطرنشان کرد: با توجه به آمارهایی که وجود دارد آمار فقدان ازدواج‌ها و نامتعادل‌بودن میانگین توزیع جنسیتی دختر و پسر بحران‌هایی ایجاد می‌کند که از آن جمله تجردگرایی جوانان می‌باشد.

 روان‌شناس، مدرس و محقق علوم رفتاری با اشاره به آمارهای رسمی در خصوص میزان ازدواج و طلاق در کشور ادامه داد: به ازای هر سه ازدواج یک طلاق و در برخی نقاط کشور این تناسب 2 به یک و در مناطقی نیز هرم منفی را شاهد هستیم.

 فروتن با اشاره به عوامل تجردگرایی جوانان تصریح کرد: رشد زندگی صنعتی، عوامل اقتصادی و عدم مسئولیت‌پذیری، عوامل اجتماعی، اثر مشاهده، جابجایی نظام ارزش‌ها، افزایش سطح توقعات از مهم‌ترین شاخصه‌های گرایش جوانان به زندگی مجردی است.

 وی صرف‌نظر از عدم تمایل یا تمایل دختران و پسران به زندگی مجردی خاطرنشان کرد: با توجه به گسترش زندگی صنعتی افراد به دلیل مشغله‌های ذهنی بالا و دور شدن از زندگی سنتی فرصتی برای فکر کردن به ازدواج ندارند.

 فروتن، عوامل اقتصادی را یکی از مؤثرترین شاخصه‌ های تجردگرایی در جوانان برشمرد و افزود: عوامل اقتصادی زیرساخت تمام ارتباطات را تأمین می‌کند، بنابراین باید یک پیوست اقتصادی در همه تعاملات و ارتباطات داشته باشیم چرا که مشکلات اقتصادی و معیشتی که وجود دارد یکی از مهم‌ترین دلایل عدم رغبت برای تشکیل زندگی مشترک به‌ویژه در پسران است.

 روان‌شناس، مدرس و محقق علوم رفتاری، مسئولیت‌پذیری را یکی از شاخصه‌هایی عنوان کرد که افراد باید آن را بیاموزند در حالی که می‌بینیم برخی از جوانان اساسا تمایلی برای پذیرفتن مسئولیت ندارند.

 وی تاکید کرد: ازدواج در کنار زیبایی‌هایی که دارد مسئولیت اخلاقی، حقوقی و مدنی نیز به دنبال دارد که این مقوله رغبت برخی از جوانان را به ازدواج کاهش می‌دهد.

 فروتن، عوامل اجتماعی را از دیگر شاخصه‌های تأثیرگذار در تجردگرایی جوانان برشمرد و گفت: عوامل سیاسی و اجتماعی یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌هایی است که جوانان را به بی‌رغبتی سوق می‌دهد و در جوامعی که این عوامل ناپایدارتر باشد، رغبت جوانان به تشکیل زندگی کاهش می یابد.

 وی اثر مشاهده را از دیگر شاخصه‌های تأثیرگذار در تجردگرایی نسل جوان عنوان کرد و افزود: افزایش مشاهده طلاق‌های شناسنامه‌ای و طلاق عاطفی در جامعه، گسترش همزیستی مسالمت‌آمیز بین زوج‌ها در جامعه باعث می‌شود جوانان شرطی شده و ذهنیت منفی در مورد ازدواج برای آنها ایجاد شود.

 فروتن یادآور شد: جابجایی نظام ارزش‌ها از دیگر عوامل مؤثر در تجردگرایی نسل جوان است به طوری که در گذشته دختران در سنین پایین سریع ازدواج می‌کردند اما امروز در خانواده ایرانی ازدواج در سن پایین جایگاه خود را از دست داده و به عبارتی تابوی ازدواج در سن پایین از بین رفته است.

 روان‌شناس، مدرس و محقق علوم رفتاری ادامه داد: نظام ارزش‌ها در خانواده‌های ایرانی تغییر کرده و  تابوی ازدواج در سنین پایین در خانواده ها از بین رفته است.

 فروتن، افزایش سطح توقعات را از دیگر عوامل عدم تمایل به ازدواج برشمرد و افزود: ازدواج‌های صنعتی در جامعه گسترش یافته و اساسا برخی دختران و پسران به دنبال افرادی می‌روند که استطاعت مالی بالایی داشته باشند یعنی فرد مقابل باید یک‌سری استانداردهای ریالی خاصی داشته باشد.

 وی ادامه داد: افزایش سطح تحصیلات باعث شده تا سطح توقعات جوانان افزایش یابد و مدرک‌گرایی نیز مزید بر علت شده، در واقع مدرک بجای معرف افزایی به ابزاری برای افزایش سطح توقعات جوانان تبدیل شده که در چنین جامعه‌ای شاهد کاهش آمار زاد و ولد و تولید مثل خواهیم بود.

 فروتن، نقش ازدواج‌های سفید را در عدم تمایل جوانان به تشکیل خانواده بسیار مهم ذکر کرد و افزود: خیلی از زوج‌ها با هم زندگی می‌کنند و بسیار به هم متعهد هستند و همه مناسبات زندگی را با هم هماهنگ می‌کنند اما حاضر نیستند اسم‌شان در شناسنامه همدیگر ثبت شود که متأسفانه در اغلب موارد خانواده‌ها از این ارتباط مطلع هستند.

 روان‌شناس، مدرس و محقق علوم رفتاری، گسترش روابط ناپایدار را از دیگر عوامل تأثیرگذار در تجردگرایی نسل جوان برشمرد و ادامه داد: از بعد روان شناسی تاثیرات مفنی بر روی افراد دارد و از بعد جامعه‌شناسی این عامل باعث رشد منفی جمعیت خواهد شد.

 وی با اشاره به راهکارهای کاهش تجردگرایی در نسل جوان اظهار داشت: تا وقتی که زیرساخت درستی در خصوص ازدواج جوانان وجود نداشته باشد نمی توانیم نسخه ای برای این قضیه بپیچیم.

 فروتن با اشاره به اینکه در حال حاضر سه میلیون زوج منتظر وام 2 میلیون تومانی هستند، تاکید کرد: این در حالی است که زوج های جوان برای اجاره یک آپارتمان 50 متری معمولی باید 20 میلیون تومان پول پیش و ماهیانه 500 هزار تومان داشته باشند.

 نقش موثر ایجاد زیرساخت‌های مناسب و فرهنگ‌سازی در تشویق جوانان به ازدواج

این روان‌شناس تاکید کرد: قبل از هر چیز باید اراده بر این باشد که موضوع ازدواج جوانان حل شود و فعل خواستن به واقعیت تبدیل شود که این امر زمانی محقق می‌شود که دست اندرکاران امر بخواهند صورت‌مسئله را حل کنند.

 فروتن خاطرنشان کرد: ایجاد زیرساخت‌های مناسب و فرهنگ‌سازی از مهم‌ترین عوامل سازنده در تشویق و ترغیب جوانان به تشکیل خانواده است.

 وی تاکید کرد: امروز دیگر شعار و امثال آن کمکی به حل مسئله ازدواج جوانان نمی‌کند چرا که امید به زندگی جوانان به مرحله اضطرار رسیده در چنین شرایطی اقدامات بلندمدت و فرهنگی و یک‌سری اقدامات ضرب‌العجل و سریع لازم است که بتواند صورت‌مسئله را به صورت کارشناسی حل نماید.

 فروتن خاطرنشان کرد: در مرحله اول نیت و عزم ملی و حاکمیتی برای حل این قضیه لازم است و سپس ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی با راهبردهای بلندمدت، ایجاد زمینه کارشناسی برای اختصاص تسهیلات است، البته نباید تصور شود این تسهیلات لزوما مادی و در قالب وام باشد.

 وی تاکید کرد: باید شرایطی فراهم کنیم تا پنج سال اول زندگی مشترک جوانان در یک استمرار و استقرار سپری شود و دغدغه‌ای از بابت پرداخت اقساط و اجاره‌بها نداشته باشند که اعطای تسهیلات نیاز به کار تخصصی دارد و نقش گروه حاکمیت در این قضیه بسیار مهم و تاثرگذار است.

http://www.shabestan.ir/NSite/FullStory/News/?Serv=5&Id=383181&Mode=

نوشته شده در سه‌شنبه ۱٧ تیر ۱۳٩۳ساعت ٧:۱٢ ‎ق.ظ توسط نام آوران نظرات ()

همایش «بشقاب‌های سمی» در قالب برنامه‌های جامعه ایمن شهر پردیس با هدف روشنگری و اطلا‌ع‌رسانی در مورد مضرات استفاده از ماهواره در خانواده‌های ایرانی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، همایش «بشقاب‌های سمی»

 به همت کارگروه ارتقای ایمنی کودکان و بزرگسالانِ جامعه ایمن شهر پردیس و با هدف روشنگری و اطلاع‌رسانی در مورد مضرات استفاده از ماهواره در خانواد‌ه‌های ایرانی برگزار شد.

مصطفی فروتن، روانشناس و کارشناس امور رفتاری در این همایش اظهار کرد: در گذشته و در میان جامعه ایرانی نام ماهواره با واژه‌ای همچون مستهجن همراه شده و استفاده از آن در میان مردم امری نکوهیده بود.

وی ادامه داد: اما از سال 1389 به بعد، موج گسترده استفاده از ماهواره وارد کشور شد و برخی شبکه‌های ماهواره‌ای نیز با توجه به ویژگی‌هایی خاصی نظیر برخورداری از ترجمه فارسی برای سریال‌های خارجی پا به عرصه وجود گذاشتند.

به گفته این استاد دانشگاه، بی‌شک در پس همه شبکه‌های ماهواره‌ای اهداف زشت و شنیع صهیونیستی نهفته است.

این جامعه‌شناس و کارشناس امور رفتاری تصریح کرد: هدف اصلی از پخش چنین فیلم‌ها و سریال‌هایی، تأثیرگذاری بر رفتار اعضای خانواده و هدف قرار دادن بنیان خانواده‌های ایرانی است.

فروتن بیان کرد: تأثیرات این بشقاب‌های سمی بر کودکان، نوجونان و جوانان بیش از سایر اقشار است و آمارهای اعلامی از سوی مراجع مختلف بیانگر این خطر بالقوه است.

سیامک شوقی، قائم‌مقام کمیته راهبری جامعه ایمن پردیس نیز با تأکید بر لزوم رفع مضرات شبکه‌های ماهواره‌ای بیان کرد: دشمن بعد از شکست در جبهه نظامی و همچنین، نبرد اقتصادی مقابل کشورمان، تنها راه تحت تأثیر قرار دادن ایران اسلامی را مسائل فرهنگی می‌داند.

این مقام مسئول اضافه کرد: امروز خاکریزهای دشمن در قالب ماهواره و پایگاه‌های مستهجن به داخل خانه‌ها نزدیک شده و باید برای مقابله با این معضل اجتماعی همه با یکدیگر بسیج و همراه شوند.

بر پایه این گزارش، پایان همایش «بشقاب‌های سمی» به نشست پرسش و پاسخ میان کارشناس همایش و حضار بدل شد و شهروندان، مسائل و ابهامات خود درباره مسائل مطروحه را با سخنران مدعو در میان گذاشتند.

یادآور می‌شود، با توجه به استقبال شرکت‌کنندگان مقرر شد ادامه بحث نیز در جلسات بعدی مورد پیگیری قرار گیرد. همچنین، این همایش با حضورسیامک شوقی، قائم‌مقام کمیته راهبری جامعه ایمن شهر پردیس، اباصلت رحمتی، دبیر کمیته راهبری جامعه ایمن این شهر، مصطفی فروتن، جامعه‌شناس و کارشناس امور رفتاری و جمعی از مسئولان شهری و شهرستانی و شمار کثیری از شهروندان در سالن همایش‌های شهرداری برگزار شد.

http://www.iqna.ir/fa/News/1423479

نوشته شده در سه‌شنبه ۱٠ تیر ۱۳٩۳ساعت ٧:٠٤ ‎ق.ظ توسط نام آوران نظرات ()

ترس یک هیجان آموختنی است که می‌تواند سازنده یا مخرب باشد. به‌عبارت دیگر ترس هیجانی است که ریشه روانی دارد و انسان را از رفتار عادی و زندگی طبیعی محروم می‌کند.
به‌شکل طبیعی ترس از سنین کودکی ایجاد می‌شود و در صورت برخورد درست و کنترل آن  با گذشت زمان از بین می‌رود اما برخوردهـــــــای اشتباه والدین یا اطرافیـــــــان و ناتوانی تطبیق حالات روحی کودک با محیط توسط آنها باعث می‌شود ترس به صورت بیــــــمارگونه با شخص باقی‌بماند و در سنین بزرگسالی نیز فرد با ترس‌هایش درگیر باشد.

اساساً انسان از همان دوران نوزادی و دو یا سه ماهگی ترس را با دیدن چهره افراد غریبه، تجربه می‌کند و از خود واکنش نشان می‌دهد اما این واکنش باید پس از 24 ماهگی از بین برود.
متأسفانه برخی از والدین خواسته یا ناخواسته با روش‌های غلط تربیتی، باعث ایجاد ترس در کودکان می‌شوند که اثرات مخرب  ترس بر روح کودکان تا مدت‌ها و چه بسا در بزرگسالی هم باقی می‌ماند. بسیاری از ما با افرادی مواجه می‌شدیم که در سنین بزرگسالی از یک صدا یا یک برخورد که برای هرکسی، عادی‌ تلقی می‌شود، واکنش هیجانی و ترس از خود نشان می‌دهند.
از دیدگاه روانشناسی علت چنین ترسی از دوران کودکی و نوجوانی فرد سرچشمه می‌گیرد. ترس انتقالی از سوی والدین یا اطرافیان به کودک منتقل شده و تا بزرگسالی نیز با او باقی خواهد ماند.
برای مثال ترس از تاریکی به‌طور طبیعی در کودکان از سن سه‌سالگی به بعد ایجاد می‌شود. در چنین شرایطی اگر والدین بتوانند این ترس را در وی کنترل کنند، کودک خواهد توانست خود را با محیط پیرامون خود هماهنگ کند اما اگر پدر و مادری برای تنبیه فرزند خود او را در اتاقی تاریک تنها بگذارند یا کودک تهدید شود که اگر «اشتباهت را تکرار کنی تنهایی در انتظار توست» این ترس در وجود او شکل می‌گیرد.
بسیاری از ترس‌ها در بزرگسالی، با ترس در کودکی تفاوت دارند، ریشه همه آنها در ترس دوران کودکی است. یک شخص ترسو هیچ‌گاه دست به اقدام جدید نمی‌زند و هرگز قدرت خطرپذیری ندارد زیرا از شکست بشدت می‌ترسد اما ترس بزرگسالی به همین جا ختم نمی‌شود بلکه می‌تواند فرد را به سمت بزهکاری سوق دهد برای مثال ترس از فقر و تنگدستی شخص را به سمت سرقت و جرایم مالی هدایت می‌کند یا حتی ترس از افشای جرم می‌تواند او را به قتل و از بین بردن شاهدان وادار کند. در برخی موارد هم دیده شده ترس از انتقام، فرد را به پیشدستی در ارتکاب جرم وادار می‌کند.
برای درمان ترس در بزرگسالی ابتدا باید تعارض‌های فرد در جامعه شناخته و ریشه‌یابی شود که این امر توسط یک متخصص خبره امکان‌پذیر است.
 

آدرس خبر :‌http://www.iran-newspaper.com/?nid=5677&pid=12&type=0

 

نوشته شده در شنبه ٧ تیر ۱۳٩۳ساعت ٧:٢۸ ‎ق.ظ توسط نام آوران نظرات ()

مصطفی فروتن در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد تبعات اجتماعی این حادثه گفت:‌ وقتی چنین خبری در سطح اجتماع گسترش پیدا می‌کند، مهمترین اتفاقی که می افتد انهدام باورهای اجتماعی است به گونه ای که اعتماد به لایه های اجتماعی از بین می رود.

وی با اشاره به اینکه تجاوز ازنظر همه پدیده ای نکوهیده است، افزود: جامعه از برخی افراد انتظارات خاصی دارند به طور مثال زمانی که از یک پزشک،معلم و یا ناظم صحبت می کنیم توقع از آنها به صورت دیگری است.

فروتن بااشاره به پرونده بیجه که تعدادی کودک را مورد تجاوز وبه قتل رسانده بود، افزود: در مورد بیجه خیلی از افراد جامعه به این باور رسیده بودند که او یک قربانی است که قربانی می گیرد، اما وقتی از برخی اقشار اجتماعی چنین بزهکاری هایی سر می زند، درباورها انفجار ایجاد می کند.

این رفتارشناس و مشاور گسترش ترس در لایه‌های مختلف جامعه را از دیگر تبعات تعرض جنسی ناظم مدرسه به دانش‌آموزان عنوان کرد و افزود: خانواده‌ها دیگر نه تنها خوشبین نیستند بلکه به همه افراد بدبین می‌شوند به طوری که دیگر به نزدیکان خود نیز اعتماد ندارند.

وی افزود: فردی هم که مورد تجاوز قرارمی گیرد، اگر این اتفاق علنی شود دردسرهای خود را دارد و اگر علنی نشود دردسرهای دیگری دارد.

وی خاطر نشان کرد: درهر صورت این آسیب به صورت یک سرطان رشد می کند به طوریکه کودکی که مورد تجاوز قرار گرفته و خانواده اش تا روزی که چشم در چشم هم هستند، این درد در وجودشان پیچیده است.

فروتن افزود: اگر یک سری پروتکل های درمانی برای فردی که مورد تجاوز گرفته انجام نشود، زندگی فرد و خانواده او نابود می‌شود.

وی افزود: افرادی که چنین اتفاقی برایشان می افتد در بدترین خلسه روانی قرار می گیرند که بارسانه ای شدن این اتفاق و برجسته شدن آن بدون آنکه خودشان بخواهند سر از جایی در می آورند که باید ایزوله شوند.

این رفتارشناس و مشاور افزود: این افراد از نگاههای سنگین و حقارت آمیز دیگران فرار می‌کنند و همیشه از گروه دوستان و همسالانشان فراری اند.

وی جنسیت فرد متجاوز و همچنین قرابت سنی او با فرد مورد تجاوز قرار گرفته را بسیار تعیین کننده دانست، افزود: وقتی متجاوز شونده بالغ نباشد، ترکشهای روانی پایین تری دارد.

آموزش و پرورش بهداشت جنسی را به دانش آموزان آموزش دهد

فروتن با تاکید براینکه آموزش و پرورش باید بهداشت جنسی را به دانش آموزان آموزش دهد، افزود: علاوه بر این، افرادی که در مشاغل کلیدی به استخدام در می آیند باید علاوه بر سوال های دیگری که از آنها پرسیده می شود، ازنظر سلامت روان هم  مورد واکاوی قراربگیرند.

بررسی سلامت روان در استخدام مشاغل کلیدی

وی افزود: اگر قرار باشد در مورد سلامت روان در زمان استخدام سوالی پرسیده شود دربهترین شرایط این سوال پرسیده می شود که رنگ سبز را بیشتر دوست دارید یا آبی و متاسفانه سوالهای تخصصی روانشناسی وجود ندارد.

فروتن با بیان اینکه رفتار شناس و روانشناس به راحتی متوجه رفتارهای زبان بدن افراد تجاوز شونده می شوند، افزود: نگاههای نگران و ترسنده شاید از نگاه یک فرد عادی غافل بماند اما از نظر متخصص دور نمی ماند.

وی با اشاره به اینکه ناظم یک الگوی رفتاری محسوب می شود، افزود: بنابراین وقتی ناظم مدرسه ای دانش آموزان را مورد تعرض جنسی قرار می دهد حتی می تواند سیستم آموزشی کشور را زیر سوال ببرد و بی اعتمادی که تولید می شود دودش در چشم کل سیستم می رود.

فروتن در پاسخ به این سوال که نگاه این دانش آموزان بعد ازتعرض جنسی ازسوی ناظم مدرسه به درس و مدرسه چگونه می شود، افزود: اگر یکسری اقدامات برای  این دانش آموزان انجام نشود، از آن فضا و فرآیند کنده می شوند به طوری که مواردی داشتیم افردی که مورد تجاوز قرارگرفته اند، مجبور به مهاجرت شده و از آن شهر رفته اند و یا اینکه خانواده ای به دنبال تعویض فامیلی بوده است تا فرزندنش در بزرگسالی مورد شناسایی قرار نگیرد.

آدرس خبر : http://ilna.ir/news/news.cfm?id=179557

نوشته شده در شنبه ٧ تیر ۱۳٩۳ساعت ٧:۱٢ ‎ق.ظ توسط نام آوران نظرات ()


Design By : Pichak